7. klass
Näidisülesanne 1
Teema: CNC-freespingiga loodud puidust mudelauto
Õpieesmärk: Modelleerimine programmiga Solid Edge. Loodud faili konventveerimine, jagamine. Mänguasja valmistamine digitehnoloogiat kasutades.
- Õpetaja näitab ette mudelauto näidise ja kirjeldab töö kriteeriume.
- Õpetaja tutvustab CNC-freespinki ja selgitab töötamise põhimõtet ning seadistamist.
- Õpilased joonestavad kodutööna käsitsi auto kavandi vastavalt etteantud tingimustele:
- küljelt vaade;
- mõõteskaala 1:1;
- peale kantud kõikvõimalikud auto mõõtmed.
- Tunnis modelleerivad õpilased loodud kavandi järgi eseme Solid Edge programmiga.
- Esmalt peavad õpilased looma "Auto"-nimelise alamkausta ja jagama seda õpetajale ette antud juhiste järgi omanimelisse kausta.
- Õpilased loovad SolidEdge programmiga joonise ainult auto külgvaatest ilma mõõtmeteta ja kirjanurgata, 1:1 mõõtkavas.
- Töökäigus loovad individuaalse auto 3D mudeli (.par); auto koostumudeli (koos rataste ja teljega . asm), auto mudeli joonise (.dft)
- Tehtud joonis tuleb konverteerida NcCad programmi jaoks ümber (.dxf).
- Koostufaili loomiseks on õpetaja ettevalmistanud auto telje ja ratta faili, mida on jaganud õpilastega vastavalt kokkulepitud keskkonnas.
- Lõplikult peab õpilastel olema omanimelises auto kaustas 6 faili:
- 3.par fail - auto kere, telg ja ratas
- .dft fail - auto joonis
- .dxf fail - auto joonis teises formaadis.
- .asm fail - auto kokkupandun
- Programmiga NcCad valmistatakse ette CNC–freespink mudeli väljalõikamiseks ette järgmiste käsklustega - Prortrusion, Line, Arc, Tangent Arc, Arc by 3 Points, Arc by Center, Cutout, Fillet (äärte kumerdamine), Trim, Circle by centre ja muud selle allüksused. Kasutada ei tohi kõverjoonte käsklust CURVE.
- Töö välja lõikamiseks tuleb arvestada järgmisega:
- Materjali paksus peab olema 18 mm;
- Max kõrgus on 40 mm;
- Max pikkus on 70 mm;
- Rataste telje ava auto küljes on 3,5 mm ning arvestada tuleb rataste paiknemisega;
- Ratta telje tsenter (keskkoht) peab olema põhjast vähemalt 3,75 mm;
- Ratta läbimõõt on 15 mm;
- Lõiketera läbimõõt on 3 mm.
- Peale mudeli CNC-freespingiga väljalõikamist tuleb ühendada rattad teljega ning viimistleda ese linaõliga.
Digipädevuste osaoskused
- INFO (II - 1.2. Info hindamine, II - 1.3. Info salvestamine ja taasesitamine)
- SISULOOME (II - 3.2. Uue teadmise loomine)
- TURVALISUS (II - 4.1. Seadmete kaitsmine )
- PROBLEEMILAHENDUS (II - 5.1. Tehniliste probleemide lahendamine, II - 5.2. Vajaduste väljaselgitamine ja neile tehnoloogiliste lahenduste leidmine, II - 5.3. Innovatsioon ja tehnoloogia loov kasutamine)
Näidisülesanne 2
Teema: Puidust haamri joonise valmistamine programmiga Solid Edge
Õpieesmärk: Joonise loomine käsitsi. Joonise loomine arvutiga ja eseme modelleerimine programmiga Solid Edge. Digi- ja paberloome analüüs. Käsitööoskuste harjutamine.
- Õpilased joonestavad käsitsi etteantud tingimustele/mõõtmetele puidust haamri joonise (võivad teha tunnis või kodus):
- haamripea kolmvaade 40x40x100 mm (lihtne risttahukas ilma servade ümardamiseta ja faasimata), keskel on läbiv ava ᴓ 20 mm;
- haamrivarre kolmvaade ᴓ 20 mm, pikkus 250mm;
- haamri koostu kolmvaade.
- Peale paberjooniste valmimist hakatakse eset looma programmiga Solid Edge.
- Õpetaja tutvustab programmi ja üheskoos tehakse läbi näidistööd.
- Seejärel hakkavad õpilased iseseisvalt looma haamrist 3D mudelit. Vajadusel otsitakse abi internetis olevatest juhenditest (http://insener.rvg.edu.ee/solid_edge/UUS/Solid_Edge.pdf ).
- Õplased loovad eraldi failid haamri pea ja haamrivarre jaoks (.par) (külgservad on faasitud, otsaseravad kumerdatud); koostufail (.asm) ja tehtud mudelitest joonise fail (.dft).
- Õpilased jagavad töö õpetajaga (õpetaja valib jagamise viisi): mälupulgaga, Google Drive, kooliserver õpilaste kaust, Moodle, e-mail, vm.
- Digitaalsed joonised prinditakse välja ja koos analüüsitakse joonise valmistamise erinevaid metoodikaid.
- Järgmises tunnis valmistavad õpilased haamri tehtud jooniste järgi.
Digipädevuste osaoskused
- INFO (II - 1.1. Info otsimine ja sirvimine, II - 1.2. Info hindamine, II - 1.3. Info salvestamine ja taasesitamine)
- SISULOOME (II - 3.2. Uue teadmise loomine)
- TURVALISUS (II - 4.1. Seadmete kaitsmine )
- PROBLEEMILAHENDUS (II - 5.1. Tehniliste probleemide lahendamine, II - 5.2. Vajaduste väljaselgitamine ja neile tehnoloogiliste lahenduste leidmine, II - 5.3. Innovatsioon ja tehnoloogia loov kasutamine)
Näidisülesannete autor: Ahti Pent (Tallinna Reaalkool), 2016
8. klass
Näidisülesanne
Õpieesmärk: Infootsing ja analüüs. Esitlusprogrammide loomine. Digisuhtlus.
- Õpilased valmistavad individuaalselt kodutööna ette esitluse üldkasutatavatest tööpinkidest järgmise juhise järgi:
- Avaslaid koos esitluse pealkirjaga ja autori nimega.
- 2-3 slaidi iga tööpingi/töövahendi kohta.
- Töövahendi kohta peab olema välja toodud töövahendi kriteeriumid:
- töövahendi täpne nimetus;
- tööpõhimõte ja kasutusotstarve;
- kasutamise põhimõtted;
- pilt kooskõlas autoriõigustega koos näidatud peamiste osadega;
- ohutusnõuded.
- Töövahendid on järgmised:
- höövelpink - rihthöövel;
- paksuspink.
- Järgmisi töövahendeid võib käsitleda ühtse masinana e universaalhöövelpink. Tähelepanelik tuleb olla nende masinate erinevuste väljatoomisel:
- ketassaepink;
- formaatsaag;
- puidufreespink;
- nurklihvija;
- metallitreipink.
- Õpilased jagavad töö õpetaja ja teiste õpilastega kokkulepitud ühistöökeskkonnas (nt moodle, Google Drive vm).
- Töö esitatakse kindlaks tähtajaks, peale mida annavad teised õpilased jagatud keskkonnas esitluse kohta tagasisidet ja teevad parendusettepanekuid.
- Õpilased valivad välja iga töövahendi kohta parima sisuga esitluse ja need õpilased teevad konkreetse töövahendi kohta põhjalikuma ettekande ja õpetavad tunnis teisi õpilasi.
Digipädevuste osaoskused
- INFO (II - 1.1. Info otsimine ja sirvimine, II - 1.2. Info hindamine, II - 1.3. Info salvestamine ja taasesitamine)
- SUHTLUS (II - 2.1. Suhtlemine digivahenditega, II - 2.2. Info ja sisu jagamine, II - 2.4. Koostöö digitehnoloogia toel)
- SISULOOME (II - 3.1. Digitaalne sisuloome, II - 3.2. Uue teadmise loomine, II - 3.3. Autoriõigus ja litsentsid)
- TURVALISUS (II - 4.2. Isikuandmete kaitsmine)
9. klass
Näidisülesanne
Teema: lõputöö digimapp
Õpieesmärk: Õpitud keskkondade kasutamine. Modelleerimine. Esitluse loomine. Teksti ja arvutusfailide loomine. Digisuhtlus.
- Õpilased loovad teistega jagatavas digikeskkonnas (Moodle; Google Drive; blogi) endale lõputöö mapi, kuhu koondavad lõputöö edukaks sooritamiseks vajalikud dokumendid.
- Lõputöö ülesanne:
- Mõtle välja 3 võimalikku lõputöö kirjeldust vabas vormis – kirjeldused peavad olema üles laetud teiste poolt kommenteeritavas versioonis. Teised kaasõpilased saavad nädala jooksul ideid kommenteerida ja anda omapoolseid soovitusi. Paberkandjal valmistatakse ette ideede visuaalsed joonistused või pildid.
- Vali välja enda huvi, õpetaja-, kaasõpilaste soovituste ja kommentaaride põhjal lõplik ese ja tee selle kohta materjalide ja vahendite esialgne loetelu tabelina.
- Tee esialgne tööplaan tabeli kujul.
- Täienda ja täpsusta tööplaani tabelit õpetaja, kaasõpilaste soovituste ja kommentaaride põhjal.
- Valmista joonised ja lae üles lõputöö joonised – paberkandjal skaneeritult, Solid Edge; SkechUp, AutoCad, vm.
- Hangi valmistamise materjalid ja alust tööga.
- Töö käigus tee tööplaani ja planeeringu tabelitesse vajalikke muudatusi.
- Tee töö erinevatest etappidest pilte/videosid ja lae need oma mappi üles.
- Peale töö valmimist tee vabas vormis töö analüüs, mida saavad kaasõpilased ja õpetaja tagasisidestada.
- Valmistu ette kaitsmiseks ja tee esitlus. Esitlus peab olema tehtud mittemuudetavas formaadis (nt .pdf või kaitstud failina).
- Vaata lõputöö esitluse näidist
- INFO (II - 1.1. Info otsimine ja sirvimine, II - 1.2. Info hindamine, II - 1.3. Info salvestamine ja taasesitamine)
- SUHTLUS (II - 2.1. Suhtlemine digivahenditega, II - 2.2. Info ja sisu jagamine, II - 2.4. Koostöö digitehnoloogia toel)
- SISULOOME (II - 3.1. Digitaalne sisuloome, II - 3.2. Uue teadmise loomine, II - 3.3. Autoriõigus ja litsentsid)
- TURVALISUS (II - 4.2. Isikuandmete kaitsmine)
- PROBLEEMILAHENDUS (II - 5.4. Digipädevuse lünkade väljaselgitamine)
Näidisülesannete autor: Ahti Pent (Tallinna Reaalkool), 2016
Näidisülesanne 5
Teema: pilli häälestamine
Ainetevaheline lõiming: muusikaõpetus
- Õpilane on valmistanud tehnoloogia tunnis pilli (nt kannel, ukuleele).
- Pilli häälestamiseks tuleb tõmmata rakendus (äpp) Google Playst Androidile või Apple Storest iOSile, kasutades otsingusõnaks chromatic tuner.
- Enne rakenduse installeerimist selgitab õpetaja võimalikest sobilikest äppidest ja räägib, miks kõik variandid ei sobi.
- Kindlasti tuleb tähelepanu pöörata ka enda jagatavatesse andmetesse (mida rakenduse pakkuja soovib), sest osad äpid tahavad liiga palju andmeid õpilase kasutatava seadme kohta.
- Õpilane peab pilli häälestamisel teadma, et erinevate firmade nutiseadmete riistvara on omanäoline. Sellest tulenevalt võib pilli häälestamine seadmetes natuke kõlada erinevalt
Digipädevuste osaoskused:
- INFO (II - 1.1. Info otsimine ja sirvimine, II - 1.2. Info hindamine)
- TURVALISUS (II - 4.1. Seadmete kaitsmine, II - 4.2. Isikuandmete kaitsmine)
- PROBLEEMILAHENDUS (II - 5.2. Vajaduste väljaselgitamine ja neile tehnoloogiliste lahenduste leidmine, II - 5.3. Innovatsioon ja tehnoloogia loov kasutamine)
Näidisülesande autor: Jürgo Nooni (Ristiku Põhikool), 2016