3. kursus VÕRRATUSED. TRIGONOMEETRIA I
Näide 1. Puu kõrguse määramine
TEGEVUSKAVA
- Õpilased jagatakse rühmadesse.
- Õpilased otsivad internetist ühe meetodi, kuidas mõõta puu (vm objekti) kõrgust.
- Õpilased hindavad leitud info usaldusväärsust.
- Iga rühm loob ühisdokumendi, kus kirjeldatakse valitud meetodit, tegevuste käiku ning mõõtmise läbiviimiseks vajalikke vahendeid.
- Õpilased mõõdavad õues eelnevalt planeeritud tegevuste järgi vajalikud pikkused ning arvutavad puu kõrguse kasutades tarkvaraprogrammi abi (Wiris, WolframAlpha).
- Õpilased hindavad vastuse vastavust reaalsusele (ühikud).
- Järgmiseks määravad õpilased õues puu kõrguse nurgamõõtmise äpi abil.
- Oletame, et puu lähedal asub ka üks hoone. Õpilased määravad kindlaks puu langetamiseks vajaliku ohutu piirkonna ja esitavad oma joonise GeoGebra abil (ring, millest on eraldatud sektor).
- Õpilased vormistavad kokkuvõtte oma tööst ja tulemustest ning esitlevad klassis.
Digipädevuste osaoskused:
- INFO (IV - 1.1. Info otsimine ja sirvimine, IV - 1.2. Info hindamine)
- SUHTLUS (IV - 2.1. Suhtlemine digivahenditega, IV - 2.2. Info ja sisu jagamine, IV - 2.4. Koostöö digitehnoloogia toel)
- SISULOOME (IV - 3.1. Digitaalne sisuloome, IV - 3.2. Uue teadmise loomine, IV - 3.3. Autoriõigus ja litsentsid)
- TURVALISUS (IV - 4.1. Seadmete kaitsmine)
- PROBLEEMILAHENDUS (IV - 5.1. Tehniliste probleemide lahendamine, IV - 5.2. Vajaduste väljaselgitamine ja neile tehnoloogiliste lahenduste leidmine, IV - 5.3. Innovatsioon ja tehnoloogia loov kasutamine, IV - 5.4. Digipädevuse lünkade väljaselgitamine)
7. kursus ARVJADAD
Näide 2: Lumehelbekese konstruktsioon
Näide fraktalist ehk joonest, mille väiksemad osad on sarnased originaalse kujundiga (von Koch snowflake).
ÕPILASE ÜLESANNE
- Kasutades GeoGebrat, joonistage võrdkülgne kolmnurk küljepikkusega 1 ühik.
* Mitmest sirglõigust see kolmnurk koosneb? Mis on kolmurga ümbermõõt? Mis on kolmnurga pindala? - Järgnevalt asendage esialgse kolmnurga iga külje keskmine kolmandik uue võrdkülgse kolmnurga kahe küljega, millede pikkused on võrdsed eemaldatud kolmandikuga.
- Joonistage tekkinud täheke GeoGebra abil.
* Mitmest sirglõigust see tähekene koosneb? Mis on ühe väikese sirglõigu pikkus? Mis on tähekese ümbermõõt? Mis on tähekese pindala? - Jätkake protsessi iterratiivselt, iga kord asendades eelmiste sirglõikude keskmised kolmandikud uue kolmnurga kahe küljega, mis on võrdsed eemaldatud osa pikkusega.
- Pange kirja millise jada moodustavad lumehelbekese külgede pikkused ning külgede arvud igal etapil.
- Leidke lumehelbekese ümbermõõt 10. sammul.
- Vormistage kokkuvõte oma tööst ja tulemustest ning esitlege seda klassis.
Alternatiiv: Tehke programm, mis joonistab esimesed 10 lumehelbekest.
Digipädevuste osaoskused:
- SISULOOME (IV - 3.1. Digitaalne sisuloome, IV - 3.2. Uue teadmise loomine, * IV - 3.4. Programmeerimine)
- TURVALISUS (IV - 4.1. Seadmete kaitsmine)
- PROBLEEMILAHENDUS (IV - 5.1. Tehniliste probleemide lahendamine, IV - 5.2. Vajaduste väljaselgitamine ja neile tehnoloogiliste lahenduste leidmine, IV - 5.3. Innovatsioon ja tehnoloogia loov kasutamine, IV - 5.4. Digipädevuse lünkade väljaselgitamine)
8. kursus EKSPONENT- JA LOGARITMFUNKTSIOON
Näide 3: Newton'i jahtumisseadus
ÕPILASE ÜLESANNE
- Kook võeti 200°C ahjust, pandi lauale jahtuma ning koogi temperatuuri mõõdeti teatud ajavahemike tagant. Mõõtmistulemused on antud tabelis.
- Kasutades sobivat tarkvara (nt GeoGebra) joonistage antud andmete põhjal koogi jahtumise graafik.
- Leidke antud graafiku põhjal ligikaudne valem, mis kirjeldab koogi temperatuuri sõltuvust ajast.
- Kui toa temperatuur on 20°C, leidke, mitme minuti pärast on kook jahtunud toatemperatuurini.
- Leidke oma valemi põhjal koogi temperatuur toas kahe tunni pärast. Kui usutav on see vastus? Kas arvutiprogrammi poolt soovitatud funktsioon peegeldab tegelikkust?
- Kehade jahtumine ei ole kirjeldatud lihtsa eksponentsiaalse valemiga, vaid nn Newtoni jahtumisseadusega.
- Huvilistel otsida internetist Newton'i jahtumisseaduse valem ning tutvuda valemis esinevate muutujatega.
- Võimalusel täpsustada koogi jahtumise valem ning korrata arvutusi.
- Vormistage kokkuvõte oma tööst ja tulemustest ning esitlege seda klassis.
Digipädevuste osaoskused:
- INFO (IV - 1.1. Info otsimine ja sirvimine, IV - 1.2. Info hindamine, IV - 1.3. Info salvestamine ja taasesitamine)
- SUHTLUS (IV - 2.2. Info ja sisu jagamine)
- SISULOOME (IV - 3.1. Digitaalne sisuloome, IV - 3.2. Uue teadmise loomine)
- TURVALISUS (IV - 4.1. Seadmete kaitsmine)
- PROBLEEMILAHENDUS (IV - 5.1. Tehniliste probleemide lahendamine, IV - 5.2. Vajaduste väljaselgitamine ja neile tehnoloogiliste lahenduste leidmine, IV - 5.3. Innovatsioon ja tehnoloogia loov kasutamine, IV - 5.4. Digipädevuse lünkade väljaselgitamine)
13. kursus STEREOMEETRIA
Näide 4: Puitpõranda tugevus
ÕPILASE ÜLESANNE
- Leidke Internetist erinevate puiduliikide Brinelli tugevuse indeksid.
- Leidke internetist valem Brinelli kõvaduse leidmiseks ning tehke selgeks valemites esinevate muutujate tähistused ning mõisted.
- Tuletage meelde (vajadusel leidke Internetist) sfääri segmendi pindala valem ning seostage see kuuli jälje pindalaga.
- Tehke vastav joonis GeoGebra abil ning märkige joonisele vajalikud mõõdud.
- Koostage ise ülesanne ja lahendage see arvutiprogrammi (nt WolframAlpha) abil.
- Vormistage kokkuvõte oma tööst ja tulemustest ning esitlege seda klassis.
Digipädevuste osaoskused:
- INFO (IV - 1.1. Info otsimine ja sirvimine, IV - 1.2. Info hindamine)
- SUHTLUS (IV - 2.2. Info ja sisu jagamine, IV - 2.4. Koostöö digitehnoloogia toel)
- SISULOOME (IV - 3.1. Digitaalne sisuloome, IV - 3.2. Uue teadmise loomine, IV - 3.3. Autoriõigus ja litsentsid)
- TURVALISUS (IV - 4.1. Seadmete kaitsmine)
- PROBLEEMILAHENDUS (IV - 5.1. Tehniliste probleemide lahendamine, IV - 5.2. Vajaduste väljaselgitamine ja neile tehnoloogiliste lahenduste leidmine, IV - 5.3. Innovatsioon ja tehnoloogia loov kasutamine, IV - 5.4. Digipädevuse lünkade väljaselgitamine)
Näidete autorid: Laine Aluoja (Türi Põhikool), Terje Hõim (Tartu Ülikool), Mari Tõnisson (Tartu Hiie Kool), Malve Zimmermann (Tõrva Gümnaasium)