1. klass
Näide 1: Peastarvutamine
Eesmärk: peastarvutamise treenimine, isikliku konto haldamine
Konto loomine ja selle haldamine peastarvutamise harjutamiseks sobivates keskkondades. Õpetaja (lapsevanem) loob õpilastele kontod, õpilane õpib hoidma oma kontoandmeid turvaliselt (nutitelefonis, õpilaspäevikus, ...).
Näited keskkondadest:
- Matetalgud https://www.10monkeys.com/ee/ (tasuta ajapiiranguga/tasuline ajapiiranguta)
- Nutisport http://nutisport.eu/ (võistlemine on tasuline, treenida saab tasuta)
- Miksike http://www.miksike.ee/ (võistlemine on tasuline, treenida saab tasuta)
- World Maths Day http://www.3plearning.com/worldeducationgames/ (võistlus on tasuta)
Digipädevuste osaoskused:
- INFO (I - 1.1. Info otsimine ja sirvimine, I - 1.2. Info hindamine)
- TURVALISUS (I - 4.2. Isikuandmete kaitsmine, I - 4.3. Tervise kaitsmine)
Näide 2: Peastavutamine
Eesmärk: Peastarvutamise treenimine
Koostöömängud: info otsimine, konto haldamine, parooli jagamine. Õpilane otsib eakohase mängu õpetaja juhiste põhjal, näiteks harjutatakse liitmist. Õpilastel tuleb leida liitmise harjutamiseks mäng “Tug Team”. Sarnaseid mänge on ka lahutamise ja korrutamise kohta. Lapsel tuleb leitut hinnata.
Õpilased loovad koostöö eesmärgil mängule salasõna ning jagab seda kaasmängijatele.
Näited keskkondadest:
- http://www.mathplayground.com/ (Näide mängust: http://www.mathplayground.com/ASB_TugTeamAddition.html)
- http://www.arcademics.com/games/ (Näide mängust: http://www.arcademics.com/games/jet-ski/jet-ski.html)
Digipädevuste osaoskused:
- INFO (I - 1.1. Info otsimine ja sirvimine, I - 1.2. Info hindamine)
- SUHTLUS (I - 2.1. Suhtlemine digivahenditega, I - 2.2. Info ja sisu jagamine, I - 2.4. Koostöö digitehnoloogia toel)
- TURVALISUS (I - 4.2. Isikuandmete kaitsmine, I - 4.3. Tervise kaitsmine)
Näide 3: Geomeetrilised kujundid
Eesmärk: ruumis orienteerumine, tabeltöötlusprogrammiga tutvumine, tabelis orienteerumine, andmete sisestamine
Tabeltöötlusprogrammiga (nt MS Excel, Libre Office Calc) tutvumine. Mõisted: rida, tulp, veerg, lahter, järgarvud. Programmi avamine. Etteantud lahtrite värvimine, etteantud lahtritesse info sisestamine õpetaja juhendamise järgi. Hiljem võib teha ka õpilase juhendamise järgi.
Näited ülesannetest:
- Värvi lahtreid nii, et moodustuks pilt.
- Värvi lahter A5 punaseks, kirjuta lahtrisse B2 oma õpetaja poolt kirjeldatud/näidatud kujund.
Oma töö salvestamine nimega: NIMI_tabel
Digipädevuste osaoskused:
- INFO (I - 1.3. Info salvestamine ja taasesitamine)
- SISULOOME (I - 3.1. Digitaalne sisuloome, I - 3.2. Uue teadmise loomine)
- TURVALISUS (I - 4.3. Tervise kaitsmine)
Näide 4: Matemaatiline jutuke, tekstülesanne
Eesmärk: tekstülesannete kirjutamine etteantud andmete põhjal.
Tekstülesande kirjutamine tekstitöötlusprogrammiga, selle lahendamine ja lõikepildi lisamine.
Näide ülesandest: Kirjuta tekstülesanne Eesti sünnipäeva kohta (font Arial, suurus 16).
Näited õpilaste ülesannetest:
- Paraadil oli 6 lennukit ja 9 tanki. Mitu masinat oli kokku?
- Tänava ühel poolel oli 8 lippu ja teisel poolel 9 lippu. Mitu lippu oli kokku?
- Isa puhus täis 4 sinist, 5 musta ja 5 valget õhupalli. Mitu õhupalli isa täis puhus?
Oma tööle sobiva lõikepildi lisamine. Oma töö salvestamine kausta MATEMAATIKA nimega Nimi_tekst
Digipädevuste osaoskused:
- INFO (I - 1.3. Info salvestamine ja taasesitamine)
- SISULOOME (I - 3.1. Digitaalne sisuloome, I - 3.2. Uue teadmise loomine)
- TURVALISUS (I - 4.3. Tervise kaitsmine)
2. klass
Näide 1: Matemaatiline jutuke, tekstülesanne, programmeerimine
Hour of Code, Scratch Jr (Android, iPad)
Valik linke progemiseks: http://www.makebuttons.co.uk/en/ibs/veebikorraldaja/progemine
Eesmärk: Tekstülesande loomine ja animeerimine
Õpilane loob tekstülesande animatsioonina (näiteks lahutamine 100 piires või konkreetne tehe), kus tegelased annavad ülesande ja lahendavad selle. Viimase osa võib lasta teha klassikaaslasel.
Näide ülesandest: ette on antud tehe 76 - 39.
Digipädevuste osaoskused:
- SISULOOME (I - 3.1. Digitaalne sisuloome, I - 3.2. Uue teadmise loomine, I - 3.4. Programmeerimine)
- TURVALISUS (I - 4.3. Tervise kaitsmine)
- PROBLEEMILAHENDUS (I - 5.3. Innovatsioon ja tehnoloogia loov kasutamine)
Näide 2: Andmete kogumine, graafiline esitamine, analüüs ja järelduste tegemine
Õpetaja selgitab, kuidas saab tulemusi graafiliselt kujutada veebilehe Ptolemy Co (http://www.ptolemy.co.uk/furbles08) abil.
Õpilased koguvad andmeid teatud teema kohta (nt klassikaaslaste lemmikvärv, lemmikloom jne). Selleks tehakse tabel klassikaaslaste nimedega. Kui andmed on kogutud, sisestatakse andmed kas tabeltöötlusprogrammi (Nt MS Excel, Libre Office Calc) või veebilehele Kid's Zone Greate a Graph (https://nces.ed.gov/nceskids/createagraph/) ja koostatakse diagramm. Saadud diagrammi saab saata õpetaja mailile või salvestada arvutisse. Pärast tutvustatakse oma töö tulemusi klassikaaslastele.
Digipädevuste osaoskused:
- SISULOOME (I - 3.1. Digitaalne sisuloome, I - 3.2. Uue teadmise loomine)
- TURVALISUS (I - 4.3. Tervise kaitsmine)
- PROBLEEMILAHENDUS (I - 5.3. Innovatsioon ja tehnoloogia loov kasutamine)
3. klass
Näide 1: Matemaatiliste mängude loomine - kordamine, kinnistamine
Õpilased loovad rühmatööna matemaatilise mängu ning jagavad seda klassikaaslastele mängimiseks.
Mängude loomise keskkonnad:
- Jeopardy Rocks https://www.jeopardy.rocks/
- Jeopardy Lab https://jeopardylabs.com (juhend: http://koolielu.ee/tools/read/36729)
- Learningapps http://learningapps.org/ (juhend: http://koolielu.ee/tools/read/149438)
Loodud mängude näited:
- Mõõtühikud http://LearningApps.org/722609
- Mõõtühikud http://LearningApps.org/720012
- Arvu koostis http://LearningApps.org/1818115
Digipädevuste osaoskused:
- INFO (I - 1.3. Info salvestamine ja taasesitamine)
- SUHTLUS (I - 2.4. Koostöö digitehnoloogia toel)
- SISULOOME (I - 3.1. Digitaalne sisuloome, I - 3.2. Uue teadmise loomine, I - 3.3. Autoriõigus ja litsentsid)
- TURVALISUS (I - 4.2. Isikuandmete kaitsmine, I - 4.3. Tervise kaitsmine)
- PROBLEEMILAHENDUS (I - 5.3. Innovatsioon ja tehnoloogia loov kasutamine)
Näidete autorid: Tuuli Koitjärv (Tallinna Vanalinna Haridustekolleegium), Kristi Rahn (Gustav Adolfi Gümnaasium), Tiia Salm (Jäneda Kool)