Näidis 1
Teema: Meedia ja mõjutamine
Pealkiri: “Reklaamide analüüs”
Üldine kirjeldus: Õpilased analüüsivad reklaame, leides sealt varjatud sõnumeid, verbaalseid ja visuaalseid mõjutamisvõtteid.
Ülesanded:
- Õpilased jagatakse rühmadesse.
- Iga rühm otsib veebist 3 reklaami (või otsib need õpetaja varem valmis).
- Õpilased lisavad valitud keskkonda (Moodle`i foorum, blogi, Google Docs vm) reklaami aadressi ning analüüsi - varjatud sõnumid, verbaalsed ja visuaalsed mõjutamisvõtted.
- Rühmad tutvuvad teiste rühmade tööga ning lisavad oma arvamuse kommentaarina.
Digipädevuste osaoskused:
- INFO (IV - 1.1. Info otsimine ja sirvimine)
- SUHTLUS (IV - 2.5. Netikett)
- SISULOOME (IV - 3.1. Digitaalne sisuloome, IV - 3.2. Uue teadmise loomine)
Näidis 2
Teema: Keel ja ühiskond.
Pealkiri: “Tänapäeva kirjakeele kujunemine”
Üldine kirjeldus: Õpilased kirjutavad lühiuurimuse.
Ülesanded:
- Õpilased tutvuvad koolis kokkulepitud uurimistöö koostamise ja vormistamise reeglitega.
- Õpilased otsivad infot antud teema kohta ning vormistavad õiged tekstiviited.
- Õpilased koostavad ja vormistavad uurimistöö tekstidokumendina (Word, Writer), lähtudes kooli vormistamisnõuetest.
- Õpilased koostavad oma uurimistööst lühiettekande (5-7 min) esitlusena (PowerPoint, Impress, Prezy vm).
- Lühiuurimuste ettekanded klassis.
Võimalused. Teemasid võib olla rohkem, näiteks “Eesti keel soome-ugri keelena”, “Eesti keele staatus ja tulevik”, “Kirjakeel ja kõnekeel” jne, mille seast õpilane valib omale sobivaima.
Digipädevuste osaoskused:
- INFO (IV - 1.1. Info otsimine ja sirvimine, IV - 1.2. Info hindamine, IV - 1.3. Info salvestamine ja taasesitamine)
- SISULOOME (IV - 3.1. Digitaalne sisuloome, IV - 3.2. Uue teadmise loomine, IV - 3.3. Autoriõigus ja litsentsid)
Näidis 3
Teema: Teksti keel ja stiil. Argumenteerimine, arvamustekst.
Pealkiri: “Arvamusteksti kirjutamine päevakajalisel teemal”
Üldine kirjeldus: Õpilased kirjutavad arvamusteksti poolt- ja vastuargumente tuues.
Ülesanded:
- Õpetaja annab õpilastele mõne päevakohase teema.
- Õpilased otsivad internetist antud teema kohta poolt- ja vastuargumente ning kopeerivad need koos allikaga tekstidokumenti.
- Õpilased kirjutavad oma seisukoha antud küsimuses samasse dokumenti, toetudes leitud poolt- ja/või vastuargumentidele.
- Arvamused lisatakse ühiskeskkonda (Moodle, Google Drive vm), kus õpilased nendega tutvuvad ja esitavad tekkinud küsimusi.
- Pärast kõikide tekstidega tutvumist viia klassis läbi suuline tekstide analüüs ning vastamine tekkinud küsimustele.
Digipädevuste osaoskused:
- INFO (IV - 1.1. Info otsimine ja sirvimine, IV - 1.2. Info hindamine, IV - 1.3. Info salvestamine ja taasesitamine)
- SUHTLUS (IV - 2.2. Info ja sisu jagamine)
- SISULOOME (IV - 3.1. Digitaalne sisuloome, IV - 3.3. Autoriõigus ja litsentsid)
Näidis 4
Teema: Praktiline eesti keel. Võõrsõnad.
Pealkiri: “Võõrsõnade kasutamine”
Üldine kirjeldus: õpilased sooritavad võõrsõnade testid ning kirjutavad seotud jutu
Ülesanded:
- Õpilased sooritavad EKI lehel olevad neli võõrsõnade testi: http://keeleabi.eki.ee/?leht=11
- Õpilased kirjutavad sõnad, milles eksiti, jagatavasse dokumenti (näit Google Docs) ja koostavad seotud jutu, mis sisaldab kõiki neid sõnu. Jutu pikkus kuni 300 sõna.
- Õpilased jagavad dokumenti pinginaabriga, kes annab jutule keelelise ja sisulise hinnangu.
Digipädevuste osaoskused:
- SUHTLUS (IV - 2.2. Info ja sisu jagamine, IV - 2.5. Netikett)
- SISULOOME (IV - 3.1. Digitaalne sisuloome)
Näidis 5
Teema: Praktiline eesti keel. Seletuskiri.
Pealkiri: “Seletuskirja kirjutamine erinevaid keelevahendeid kasutades”
Üldine kirjeldus: Õpilased kirjutavad kooli hilinemise põhjendamiseks seletuskirja.
Ülesanded:
- Õpetaja jagab õpilased rühmadesse, ühel teemal võib olla mitu rühma:
- släng
- fraseologismid
- vanasõnad ja kõnekäänud
- võõrsõnad
- Õpilased kirjutavad vastavalt keelevahendile veebisõnastikke kasutades rühmas seletuskirja tekstitöötlusprogrammiga (Word, Writer vm).
- Õpilased saadavad seletuskirja e-kirja manusena teisele rühmale, kes kirjale vastates annab sellele keelelise ja sisulise hinnangu.
Keelvahendeid leiab:
- Släng: http://www.eki.ee/dict/slang/, http://slang.ee/
- Eesti fraseologismide elektrooniline alussõnastik: http://www.folklore.ee/justkui/sonastik/
- Vanasõnaraamat: http://www.folklore.ee/~kriku/VSR/FRAMEST.HTM
- Kõnekäänud ja fraseologismid: http://www.folklore.ee/rl/date/robotid/leht3.html
- Võõrsõnade leksikon: http://www.eki.ee/dict/vsl/
Digipädevuste osaoskused:
- INFO (IV - 1.1. Info otsimine ja sirvimine)
- SUHTLUS (IV - 2.1. Suhtlemine digivahenditega, IV - 2.5. Netikett)
- SISULOOME (IV - 3.1. Digitaalne sisuloome, IV - 3.2. Uue teadmise loomine)
Näidis 6
Teema: Praktiline eesti keel. Tarbekirjad.
Pealkiri: “Video CV koostamine”
Üldine kirjeldus: Õpilased koostavad video CV, kandideerimaks eesti keele õpetajaks X kooli (kooli valik on kas vaba või annab õpetaja kooli nime ette).
Ülesanded:
- Õpilased tutvuvad video CV koostamise põhimõtetega, näit
- Õpilased koostavad plaani CV tegemiseks ning filmivad.
- Õpilased vaatavad teiste koostatud CVd üle ning panevad kirja selle plussid ja miinused (näit Tricider vm).
Kui õpilasi on klassis palju, võib video CV koostada rühmatööna.
Digipädevuste osaoskused:
- SUHTLUS (IV - 2.2. Info ja sisu jagamine, IV - 2.5. Netikett)
- SISULOOME (IV - 3.1. Digitaalne sisuloome)
Näidisülesannete autor: Tiia Niggulis (Tallinna Reaalkool), 2016