1. klass
Näide 1: Arvutimängud muusikatunnis I
TEEMA: Muusikaline kirjaoskus.
1. klassis on hea kasutada (muusikateooria õppimiseks loodud) erinevaid harjutusi rütmimälu arendamiseks, milleks sobivad arvutimängud alltoodud viisil.
Sissejuhatus rütmiharjutuse kirjutamisse: Rhythm Trainer http://www.therhythmtrainer.com/. (Mängitav Windows-arvutis). Selle mängimisele võib järgneda 4-taktilise rütmiharjutuse kirjutamine noodivihikusse samade helivältustega, mis olid mängus.
Õpilase digipädevuste osaoskused:
- SISULOOME (I - 3.2. Uue teadmise loomine)
Näide 2: Arvutimängud muusikatunnis II
TEEMA: Tähtnimede õppimist rakendatakse koos pilliõppega (nt plokkflööt).
Absoluutse notatsioonisüsteemi nootide ehk tähtnimede tundmine: Whak-A-Note http://artsedge.kennedy-center.org/interactives/steprightup/whackanote/ (Mängitav Windows-arvutis). Selle mängimisele võib järgneda samade nootide kirjutamine noodivihikusse.
Õpilase digipädevuste osaoskused:
- SISULOOME (I - 3.2. Uue teadmise loomine)
Näide 3: Arvutimängud muusikatunnis II
Suurepäraseid võimalusi õpetajale nii arvutis kui nutivahendis kasutatavaid eritüübilisi veebipõhiseid arvutimänge ise luua pakub keskkond Learningapps.org. Loodud mänge lahendavad õpilased kas arvutitel või nutiseadmetel.
Mängude näiteid:
- Pillid: http://LearningApps.org/view1104894
- Kuulamine: http://LearningApps.org/view1105355
Õpilase digipädevuste osaoskused:
- SISULOOME (I - 3.2. Uue teadmise loomine)
2. klass
Näide 1. Metronoomiäpp ja helisalvestus
Märksõnad: taktimõõt, meetrum, metronoom, VOSK, helisalvestus, helifail.
Äpp: digitaalne metronoom, soovitavalt multiplatvormne ja kõigil ühesugune, et õpetajal oleks lihtsam selle toimimist selgitada. Näiteks:
- Apple: https://itunes.apple.com/us/app/pro-metronome-tempo-keeping/id477960671?mt=8
- Android: https://play.google.com/store/apps/details?id=com.eumlab.android.prometronome&hl=et
Tegevuskäik:
Paaristööna rütmiharjutuse salvestamine. Ühel paarilise telefonis on metronoomiäpp, teisel helisalvestusäpp. Hea oleks ka kõrvaklappide olemasolu. Õpilased:
1) seadistavad metronoomi kas ¾ või 2/4 taktimõõdule nii, et takti esimene löök on rõhuline;
2) salvestavad paari peale kaks rütmilugu, kumbki õpilane ühe (taktide arv ette antud, näiteks 4, 6 või 8), kus metronoom lööb “põhja” ja õpilane improviseerib sellele erinevad rütmid.
Tulemuseks on kaks helifaili, mis esitatakse õpetajale hindamiseks.
Õpilase digipädevuste osaoskused:
- INFO (I - 1.3. Info salvestamine ja taasesitamine)
- SUHTLUS (I - 2.4. Koostöö digitehnoloogia toel)
- SISULOOME (I - 3.1. Digitaalne sisuloome, I - 3.2. Uue teadmise loomine)
Näide 2. Music Maker Jam
Märksõnad: IKT - VOSK, helifaili tüübid, helitöötlus. Muusika - tempo, takt, taktimõõt.
Programm: Music Maker Jam. Programmi Music Maker Jam on võimalik kasutada ka Windows-arvutis.
Tegevuskäik. Õpilane:
- installib oma nutiseadmesse äpi Music Maker Jam;
- tutvub õpetaja abiga äpi kasutusvõimalustega;
- loob ja salvestab äpiga õpetaja poolt ette antud kriteeriumide järgi muusikapala (Näiteks: tempo 100 lööki minutis, pikkus 1 minut 20 sekundit, taktimõõt 4/4, iga nelja takti järel peab toimuma muutus, loos peab olema vähemalt üks takt pausi jne);
- salvestab loodud muusikapala ja saadab selle õpetajale e-post aadressile või edastab muul viisil (näiteks juhtmega).
Õpilase digipädevuste osaoskused:
- SISULOOME (I - 3.1. Digitaalne sisuloome, I - 3.2. Uue teadmise loomine, I - 3.3. Autoriõigus ja litsentsid)
3. klass
Näide 1. Marsime koos
Märksõnad: helivältused, taktimõõt, noodigraafika, helifail, pildifail.
Teema: 2- ja 3-osaline taktimõõt.
Kasutamiseks sobivad näiteks notatsiooniprogrammid, Music Notation (Android), Noteflight (PC, iOS), Musescore (PC).
Tegevuskäik. Õpilane:
- koostab 4-taktilise 2/4 taktimõõdus rütmiostinaato, kasutades õpitud helivältusi. Kopeerib selle klaviatuuri lühivalikuid või muid võimalusi kasutades 4-kordseks;
- koostab 4-taktilise ¾ taktimõõdus rütmiostinaato, kasutades õpitud helivältusi;
- salvestab noodi seadmesse/arvutisse helifailiks ja/või pildifailiks. Faili saab hindamiseks esitada, salvestades see andmekandjale või saata õpetajale e-postkasti;
- mängib sama ostinaato koos salvestusega kehapillil ja esitab koos sellega laulu “Marsime koos”.
Lisaülesanne: õpilane koostab 4-taktilise 4/4 taktimõõdus rütmiostinaato, kasutades õpitud helivältusi.
Õpilase digipädevuste osaoskused:
- INFO (I - 1.3. Info salvestamine ja taasesitamine)
- SISULOOME (I - 3.1. Digitaalne sisuloome)
Näidete autor: Aet Mikli (Laagri kool)